Didattica

A.A. 2024-2025


 TRIENNIO

LINGUA INGLESE 1 (12 CFU)

CANALE 1 A-H

CANALE 2 I-Z

Political Linguistics: The Voice of the Leaders


II semestre

Risultati di apprendimento attesi

Al termine del corso, gli studenti dovranno aver acquisito familiarità con gli elementi di base della teoria della comunicazione e della pragmatica linguistica. Dovranno conoscere gli aspetti teorici dell'analisi del discorso politico e delle metafore concettuali utilizzate nel discorso politico; dovranno essere in grado di analizzare testi politici, in particolare i discorsi dei leader, anche rispetto al fenomeno del populismo. 

Upon completion of the course, students should be familiar with the basic elements of communication theory and linguistic pragmatics. They should be familiar with the theoretical aspects of political discourse analysis and conceptual metaphors used in political discourse; they should be able to analyze political texts, especially leaders' speeches, considering in particular the typical discourse of populism. 

 

Prerequisiti

Livello lingua base inglese B1+ QCRE. Nozioni di base di linguistica.

English level B1+ CEFR. Basic notions in Linguistics.

Programma 2024-205

Political Linguistics: The Voice of the Leaders. Obiettivo del corso del primo anno di Linguistica inglese sarà sviluppare le competenze linguistiche, teoriche e metodologiche dello studente rispetto al genere testuale del discorso politico, seguendo le modalità retorico performative del leader e le dinamiche della comunicazione politica. Il corso approfondirà aspetti legati alla political metaphor analysis   e all’approccio linguistico della critical discourse analysis, alla comunicazione politica e allo spin-doctoring. Dall’esame di alcune questioni teoriche si passerà all’analisi di una selezione mirata di testi scelti che consentano di giungere a una pratica di lettura colta e competente, e a una padronanza linguistica “ intermediate”.


Political Linguistics: The Voice of the Leaders. The course will provide a grounding in the main aspects of pragmatics and political linguistics, and will familiarise  students with rhetorical, textual and linguistic analysis of those features  to be found in political speeches. It will also examine how language is used by contemporary politicians and how it is part of the wider process of political discourse and political communication. The course will explore aspects of political metaphor analysis and the linguistic approach of critical discourse analysis, political communication and spin-doctoring. From the examination of a number of theoretical issues, we will then move on to the analysis of a targeted selection of chosen texts that will allow us to reach a competent reading practice, and an "intermediate" linguistic level.

Lettorato English I

Livello di uscita: Scrivere/parlare: B1 Leggere: B1+

Lettorato English I

Exit level:  Writing and Speaking: B1 Reading:B1+

MODALITA’ DI VALUTAZIONE

Le valutazioni saranno in itinere, a metà e alla fine del corso con l'ausilio di strumenti informatici e piattaforme di valutazione. Saranno richiesti lavori individuali su base volontaria. L'esame finale sarà una prova scritta, in inglese, con domande a risposta aperta e analisi di testi.

In itinere assessments,  mid-term and end-of-course with the help of IT tools and specific assessment platforms. Individual work will be required on a voluntary basis.The final examination will be a written test in English with open-ended questions and text analysis.

ESEMPI DI DOMANDE

Domande a risposta aperta. Analisi testuale.

Open-ended questions. Textual analysis.

Bibliografia

C. Andorno, Che cos’è la pragmatica linguistica? Roma, Carocci, 2012

P. Simpson, A. Mayr, S. Statham, Language and Power, London, Routledge, 2019.

N.Fairclough, New Labour, New Language?  London, Routledge,2000

J. Charteris-Black, Politicians and Rhetoric. The Persuasive Power of Metaphor, London, Palgrave, 2011.

Ulteriori indicazioni verranno fornite durante il corso.

METODI DIDATTICI:

Lezioni frontale e esercitazioni in aula con strumenti interattivi intermediali. Presentazioni da parte degli studenti. Lezioni di esperti sul tema.

Lectures and classroom exercises with interactive multimedia tools. Presentations by students. Lectures of experts on the subject of the course.

FREQUENZA:

Fortemente raccomandata  

Highly recommended                    

 

          -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


DONATELLA MONTINI

MA COURSES (SLLT, EAAS, LINGUISTICS)

History of the English Language (6CFU)

Multilingual and interlingual text-types and practices in the History of  Early modern English

II semestre 

Risultati di apprendimento attesi

Alla fine del corso, lo studente conoscerà gli approcci metodologici allo studio della linguistica storica e della storia della lingua inglese. Avrà familiarizzato con i principali fattori esterni e interni di variazione linguistica nel periodo convenzionalmente definito Early Modern English. Sarà in grado di contribuire alle questioni presentate dal docente, sia attraverso interventi in aula, sia con presentazioni individuali e di gruppo. Dovrà saper gestire tutte le precedenti attività in lingua inglese.

By the end of the course, the student will be familiar with methodological approaches to the study of historical linguistics and English language history. He/she will know the main external and internal factors of linguistic variation in the period conventionally referred to as Early Modern English. He/she will be able to contribute to the issues presented by the lecturer, through in-class interventions or individual and group presentations. Will need to be able to handle all previous activities in English.

Prerequisiti

Conoscenza di base di fenomeni linguistici. Conoscenza di base di fenomeni legati alla variazione diacronica. Conoscenza della lingua inglese: upper intermediate

Basic notions of general linguistics. Basic notions of historical linguistics and diachronic variations. Level of English: upper intermediate

Programma

Il corso intende presentare allo studente di Magistrale lo studio dei testi del passato secondo la prospettiva della linguistica storica, coniugando  questioni linguistiche e approcci pragmatici.  Con il Cinquecento si fa iniziare la fase moderna della lingua inglese che viene comunemente suddivisa in due periodi: Early Modern per i secoli XVI e XVII, e Late Modern dal Settecento in poi. Il modulo si concentrerà sulla prima fase, introducendo il periodo Tudor, e i cambiamenti culturali, religiosi e economici che lo definirono; gli effetti dello sviluppo della stampa, la pressione ideologica della Riforma, la traduzione di classici e moderni sono solo alcuni dei fattori che influenzeranno l’inglese di questo periodo. La variazione linguistica in prospettiva diacronica del vernacular inglese verrà esplorata attraverso tre tipologie di testi, traduzioni, manuali di lingua  e dizionari, tutti testi dedicati alla riflessione sulla lingua e alla comunicazione tra lingue diverse. La figura e le opere del linguista, lessicografo e traduttore elisabettiano John Florio offrirà il caso di studio privilegiato.

The study of the history of the English language can help students become aware of major issues in several academic fields, including history, literature, political science, anthropology, communication and, of course, languages and linguistics. The course will provide a general description of linguistic changes, and reasons for changes in the grammar, sounds, and vocabulary of English in XVI century. The module will focus on the Tudor period, and the cultural, religious, and economic changes that defined it: the effects of the development of printing, the ideological pressure of the Reformation, and the translation of classics and moderns are just some of the factors that would influence the English of this period. The linguistic variation in the diachronic perspective of the English vernacular will be explored through three text-types, translations, language manuals and dictionaries, all of which are dedicated to the reflection on language and communication between different languages. The figure and works of the Elizabethan linguist, lexicographer and translator John Florio will provide the privileged case study.

Bibliography

T. Nevalainen, An Introduction to Early Modern English, Edinburgh, Edinburgh University Press, 2006

M. Locher, “Multilingualism in Fiction”, in Pragmatics of Fiction, M.A. Locher and A.H. Jucker eds., Berlin/Boston: De Gruyter Mouton, 2017, pp. 297-327.

P. Burke, “Cultures of translation in early modern Europe”, in Cultural Translation In Early Modern Europe, Peter Burke And R. Po-Chia Hsia eds., Cambridge, Cambridge University Press, pp. 7-38.

M. Saenger, ed. 2014. Interlinguicity, Internationality, and Shakespeare. Montreal-Kingston: McGill Queen’s University Press (selected articles).

D. Montini, “Teaching Italian as a Foreign Language: Notes on Linguistic and Pragmatic Strategies in Florio’s Fruits”, Textus XXIV (2011) pp.517-536

Other reference texts will be added at the beginning of the course.

 

Modalità di valutazione

Le valutazioni saranno in itinere, a metà e alla fine del corso con l'ausilio di strumenti informatici e piattaforme di valutazione. Saranno richiesti lavori individuali su base volontaria. L'esame finale sarà una prova scritta, in inglese, con domande a risposta aperta e analisi di testi.

In itinere assessments, mid-term and end-of-course with the help of IT tools and assessment platforms. Individual work will be required on a voluntary basis. The final examination will be a written test in English with open-ended questions and text analysis.


Esempi di domande

Le domande saranno soltanto in inglese

1) The enrichment of vocabulary was one the main goals in the development of the early modern English vernacular. Translations of classical, Italian and French texts, word-formation, borrowings,  semantic change were  some of the most significant strategies.  Describe some of these processes that characterised  the evolution of early modern English.

2) Describe features and changes of second-person pronouns of address in Early Modern English.

METODI DIDATTICI:

Lezioni frontale e esercitazioni in aula con strumenti interattivi intermediali. Presentazioni da parte degli studenti. Lezioni di esperti sul tema.

Lectures and classroom exercises with interactive multimedia tools. Presentations by students. Lectures of experts on the subject of the course.

FREQUENZA:

Fortemente raccomandata  

Highly recommended                    


 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


A.A. 2023-2024

MA COURSES (SLLT, EAAS, LINGUISTICS)

History of the English Language (6CFU)

Introducing LATE MODERN ENGLISH 


(1712), https://jacklynch.net/Texts/proposal.html (attached on GC - March, 9, 2024)

-M.  Gotti, Scientific Interaction Within Henry Oldenburg’s Letter Network, pp.151-171

-D. Montini, “Language and Letters in Samuel Richardson’s Correspondence” pp.173-198

-E. Chiavetta,Angles of Refraction: The Letters of Mary Delany”, pp. 199-216 (on GC as an attachment) 


TRIENNIO

LINGUA INGLESE 1 (12cfu) 


The Study of Style in XXI Century 



LINGUA INGLESE 3 (6CFU) 

Linguistics and Political Communication


OPTIONAL: E. Semino, "Politics is football: Metaphor in the discourse of  Silvio Berlusconi in Italy, Discourse and Society , pp. 243-269, 1996. (allegato in GC)