Curriculum
Donatella Montini (Full Professor of English Language and Translation at Sapienza University of Rome) graduated from Sapienza University of Rome in 1982. She holds an MA in Modern Philology (1988) and a Ph.D. in English Literature, which was awarded in 1995 by the Universities of Pisa and Florence. She has taught English Language and Translation at the University of Rome Sapienza since 2005. She teaches History of English, Stylistics, Political Discourse (undergraduate, MA, PhD students).
Chair of Sapienza Phd programme- Studies in English Literatures, Language and Translation.
2021 Plumer Visiting Fellow in early Modern Studies, at St. Anne’s College, Oxford.
Chief Editor of Memoria di Shakespeare A Journal of Shakespearean Studies. She is a member of the editorial board of Fictions.
Her research interests and areas of specialization follow three main lines:
-stylistics and narratology (The Language of Fiction, Roma, 2007)
-Shakespearean and early modern studies (she has edited –with I.Plescia, Elizabeth I in Writing. Language, Power and Representation in Early Modern England, Palgrave, 2018; I discorsi dei re, Bari 1999; Le lettere di Shakespeare, Roma 1993; she has also published extensively on the Elizabethan linguist, lexicographer and translator John Florio);
-political discourse in a synchronic and diachronic perspective (Visione politica e strategie linguistiche, Rubbettino, 2010).
She has recently authored a volume on English contemporary stylistics (La stilistica inglese contemporanea. Teorie e metodi, Carocci 2020). She co-edited a book on Queen Elizabeth I’s language and style (Elizabeth I in Writing. Language, Power and Representation in Early Modern England, Palgrave 2018), and a book on the use of non standard language in fictional texts (The Dialects of British English in Fictional Texts, Routledge 2021).
Donatella Montini, (Professore Ordinario di L-LIN/12 - Lingua e Traduzione Inglese) si è laureata nel 1982 a Sapienza Università di Roma. Nel 1988 ha conseguito il Diploma di Perfezionamento in Filologia Moderna, con una tesi dal titolo “La lettera della scena shakespeariana, tra oggetto e scrittura”. Ha poi conseguito il titolo di Dottore di Ricerca in Anglistica nel 1995 (Università di Pisa e Firenze) con una tesi dal titolo “Isotopie della regalità rinascimentale: i discorsi di Elisabetta I e i monologhi del re in Henry V di William Shakespeare”. Dal 1999 al 2001 è stata titolare di un assegno di ricerca presso il Dipartimento di Anglistica a Sapienza. Docente a contratto presso la Facoltà di Scienze della Formazione dell’Università degli Studi di Perugia dal 2000 al 2002 e poi presso la Facoltà di Lettere e Filosofia, Sapienza Università di Roma dal 2002 al 2005. Presso la stessa università dal 2005 insegna Storia della Lingua Inglese, Stilistica dei testi, Linguistica politica, sia a studenti triennali che magistrali.
Plumer Visiting Fellow, Oxford
Direttore Responsabile di Memoria di Shakespeare A Journal of Shakespearean Studies (Anvur:A).
Direttivo della rivista Fictions (Anvur:A).
Socia dell’Associazione Italiana di Anglistica (AIA) e di Italian Association of Shakespearean and Early Modern Studies (IASEMS).
I suoi interessi di ricerca e aree di specializzazione e le sue pubblicazioni sono rivolti a tre ambiti principali:
-la stilistica del testo letterario e non letterario (The Language of Fiction, Roma, 2007; La stilistica contemporanea. Teorie, metodi e prospettive, Roma, 2020);
- la storia della lingua inglese: in particolare si è occupata del periodo early modern, degli scritti della regina Elisabetta I d’Inghilterra e del linguista e traduttore elisabettiano John Florio. (con Iolanda Plescia ha curato Elizabeth I in Writing. Language, Power and Representation in Early Modern England, Palgrave 2018);
- il discorso politico in prospettiva diacronica e sincronica (Visione politica e strategie linguistiche, Rubbettino, 2010).